MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

ALLA har rätt till kunskap

Posted on

Insändare som svar till Börje Jodensvi EP 2013-10-19

Studiemotiverade och så kallade högpresterande elever ska självklart få förutsättningar och stimuleras att gå vidare. Skolan ska se till varje elev utifrån hans/hennes behov, lärstil och grundförutsättningar. Det är dock viktigt att förstå att alla elever inte är stöpta i samma form och att de elever som av någon anledning har svårare att ta till sig kunskap ska få rätt hjälp och möjligheter. Det är en demokratisk rättighet och ligger helt i linje med FN:s barnkonvention.

Alla elever ska ges möjligheter att ta ansvar för sina studier, men vi måste förstå att det är individuellt hur lång tid mognadsprocessen tar för att nå dit. Jag tror nog att Börje Jodensvi och jag trots allt är överens om att det ytterst är skolans ansvar och uppgift att förmedla och ge eleverna rätt kunskaper.

Visst finns det massor av bra platser på webben där man kan ta till sig kunskap på ett bra och inspirerande sätt, men jag har svårt att tro att elever, som inte har samma förutsättningar som Börje Jodensvis barn, går hem efter skolan och sätter sig vid datorn för att plugga vidare på egen hand. Anledningen till att man väljer att göra annat kan vara många – läs-och-skriv-svårigheter, språkförbistringar, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, avsaknaden av föräldrastöd, fritidsaktiviteter med mera.

Vill också passa på att bemöte begreppet flumskola, som borgerliga företrädare gärna vill likställa med S-märkt skolpolitik.

Låt oss se hur det ser ut idag.

Utbildningsminister Jan Björklund är den minister som suttit längst på den posten. Kunskapsresultaten har sjunkit under hans tid som ytterst ansvarig för svensk utbildning. De reformer han genomfört och vill fortsätta driva igenom, med betyg längre ner i åldrarna och mer administrativt arbete för lärarna, kritiseras ständigt av skolan och de båda lärarförbunden.

Senast förra veckan gick Lärarförbundets Eva-Liz Sirén ut och menade att betyg från årskurs tre inte kommer att minska den orimliga arbetsbelastningen som lärarna tvingas leva med.

Dessutom måste vi komma ihåg att det som beskriver hur skolan ska arbeta och sätter upp riktlinjer för elever ska ta till sig rätt kunskaper i skolan är styrdokumenten – skollagen och läroplanen.

Då är det viktigt att veta att vi sedan 1980 i och med Lgr80 har vi haft läroplaner som är framtagna av borgerliga regeringar (även Lpo94 och senast Lgr11).

I 33 år har alltså de borgerliga ansvarat för hur undervisningen i skolan sett ut. Även under den period man anser att alla duktiga pedagoger och skolledare bedrivit en flumskola. Onekligen intressant – eller hur?

Sveriges barn och unga är vår framtid!

Vi Socialdemokrater har en politik för framtiden. Vi ser det komplexa med skolan och vi ser till varje barn

Därför satsar vi 4,5 miljarder på bland annat mindre klasser, tidigare insatser, fler pedagoger och vuxna, karriärmöjligheter för läraryrket samt läxhjälp till ALLA elever!

/Matz

Publicerat i EP 2013-10-24

One thought on “ALLA har rätt till kunskap

  • Matz Keijser's Blogg | Skolan engagerar 29 oktober, 2013 at 20:59
    Reply

    […] dagens EP skriver Sune Säll ett svar till Börje Jodensvi, som jag också svarade i en insändare den 24/10. Sune, som arbetat som lärare, bekräftar i sin insändare det jag påpekade i min och som är […]

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.