MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Björklunds bindgalna betygsiver

Posted on

Under den moderatledda regeringens 6 år vid makten och med folkpartisten Jan Björklund som utbildningsminister har resultatet i den svenska skolan hela tiden sjunkit i internationella kunskapsmätningar och en lägre andel av eleverna i grundskolan är behöriga till gymnasieskolans nationella program. Samtidigt ökar skillnaderna mellan olika skolor och vi  ser att de sociala klyftorna i den svenska skolan ökar.

Att Jan Björklund har en övertro på betygens betydelse har väl knappast undgått någon! Därför var det väl kanske inte helt förvånande när utbildningsministern tillsammans med sitt parti nu i veckan presenterade sitt skolprogram där man bland annat föreslår betyg från årskurs 4!

Föräldrarna ska ha rätt till väldigt tydlig information om hur det går för eleverna, och eleverna tar skolan på större allvar om det finns betyg. Det är två viktiga argument för att flytta ned betygen i fyran” menar Björklund.

För det första kan jag till utbildningsminister Björklund rapportera från verkligheten: alla föräldrar ges tydlig information om elevernas kunskapsnivåer redan idag. I Enköpings kommun arbetar skolorna med ett system som heter Infomentor där varje lärare för in kunskapsinformation kring varje enskild elev. Denna information har även föräldrar och vårdnadshavare tillgång till!

En starkt bidragande orsak till att flickors psykiska ohälsa blir allt sämre är de höga krav som ställs på dem både från dem själva och från omvärlden. Betygskraven har gjort att denna psykiska stress krupit allt längre ner i åldrarna. Nu vill alltså Jan Björklund bidra till att denna trend fortsätter!

Socialdemokratin ser lite annorlunda på hur man får eleverna att “ta skolan på större allvar“. Alla barn har rätt till kunskap och bildning, och skolans centrala uppgift är att ge alla elever gedigna kunskaper och lust att vilja lära mer.

Vi vill satsa på mindre klasser i de lägre åldrarna för att ge pedagogerna möjlighet att ge varje elev det den behöver. Vi vill också satsa på kompetensutbildning för lärarna.

Utbildning är nyckeln till framtidens jobb och konkurrenskraft, men också till människors frihet att forma sina egna liv. Vi höjer därför ambitionerna för skolan. Vi vill ha en skola som ser och hjälper varje elev att nå sin fulla potential.

/Matz

5 thoughts on “Björklunds bindgalna betygsiver

  • Tomas Rådkvist 6 november, 2012 at 09:43
    Reply

    Hur kan Enköping ha koll på enskilda kunskapsnivåer när kommunen saknar kriterier för vad eleverna skall klara i varje klass i vatje ämne? Bara för att det finns ett inrapporteringssystem så innebär det ju inte att det som förs in är en välavvägd och välgrundad bedömning?

    Däremot håller jag med om att Björklund och Fp nu är för heta på gröten, det är bättre att vänta och se vad de senaste förändringarna fått för effekt innan man tar sådana beslut.

    /Tomas

    • Matz Keijser 6 november, 2012 at 21:10
      Reply

      Jag tycker du är lite väl hård i din kritik mot lärarkåren i Enköping. Nog besitter de den kompetens som krävs för att kunna bedöma enskilda elevers kunskapsnivåer i de olika årskurserna.

      Jag menar inte att inrapporteringssystemet är lösningen utan snarare ett hjälpmedel att tydliggöra för föräldrar och vårdnadshavare hur deras barn “ligger till”!

      Kriterierna för vad eleverna ska klara av, som du säger, ska väl i så fall komma genom läroplanen och andra styrdokument för att underlätta lärarnas arbete vad gäller bedömning. Lärarna ska vara proffs på att förmedla kunskap – inte att administrera!

      Skönt i alla fall att vi är överens om att Björklunds förslag är aningen ogenomtänkt – igen!

      /Matz

      • Tomas Rådkvist 7 november, 2012 at 16:20
        Reply

        Visst besitter de kompetensen men kriterierna finns ju inte. När systemet med BoB, betyg och bedömning, hade brutit ner skolplanens mål för alla ämnen och börjat använda dessa så togs systemet bort, enligt uppgift för att några lärare inte tyckte att systemet var “rättssäkert”. Tillbaka till godtyckligheten med andra ord.

        Jag hoppas att målen i den nya skollagen/läroplanen nu bryts ner men jag har inte sett något av detta ännu så min kritik kvarstår och den pekar inte ut lärarna utan bristen på systematik och jämlikhet vilket är förvaltningens och nämndens ansvar att säkerställa.

  • Tomas Rådkvist 6 november, 2012 at 09:44
    Reply

    Förresten – mycket bättre bild på bloggen nu men varför solglasögon?

    • Matz Keijser 6 november, 2012 at 21:12
      Reply

      Har ingen bättre bild på mig själv, men det är på gång! Tack för synpunkterna 😉

      /Matz

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.