MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Moderat p-utredning en lögn?

Posted on

parkerabileneposten.se (och förmodligen i morgondagens pappersupplaga) skriver Mats Flodin (m) och Tomas Rådkvist (mp) en insändare och ger sin syn av parkeringssituationen i Enköpings centrum. Bland annat skriver de:

Det har blivit svårt att få tag i en parkeringsplats, trängsel med bilar som står överallt och länge, inte minst runt torget och en miljö som är svår att ta sig fram i för såväl fotgängare och cyklister som bilister.”

Som boende i de centrala delarna av Enköping känner jag inte igen mig i beskrivningen. Jag både går och cyklar nästan dagligen i centrum och upplever inte att det är något problem. Flodin och Rådkvist får det nästintill att framstå som om bilarna står parkerade på cykel- och gångvägar och trottoarer i ett fullständigt kaos!

Inte heller har jag haft några större problem att hitta parkeringsplatser. Visst – det brukar vara trångt runt torget av förklarliga orsaker, men visst finns det parkeringar om man bara är beredd att gå några meter extra. Nedre delen av Kyrkogatan är ett tips. Rådmansgatan och Västra Ringgatan är två andra exempel.

Vari ligger problemet att ta sig fram med bil? Visst är det lite trängre på Kyrkogatan i och med enkelriktningen och parkeringsmöjligheter på båda sidor av gatan, men så länge man anpassar sin körning utifrån situationen har åtminstone jag inte uppfattat att det skulle vara något problem att köra i de centrala delarna av Enköping.

Jag måste slutligen ställa en fråga till Mats Flodin:

I slutet av den förra mandatperioden, i samband med det Socialdemokratiska förslaget om gratisparkeringar, beställde den dåvarande moderatledda alliansen i tekniska nämnden en konsultutredning om just parkeringssituationen i Enköping. I denna utredning kom konsulten fram till att det i de centrala delarna av stan finns ett 30-procentigt överskott av parkeringsplatser!

Menar Mats Flodin (m) att den av moderaterna beställda utredningen är en lögn? Hur ska man annars tolka det parkeringskaos Flodin beskriver i sin insändare?

2 thoughts on “Moderat p-utredning en lögn?

  • Tomas Rådkvist 12 maj, 2015 at 11:10
    Reply

    Du måste ha väldigt mörka solglasögon på dig om du inte ser parkeringsproblematiken i centrum Matz, eller möjligen skygglappar. Jag låter nu bli att åka in till centrum om jag inte måste och det är definitivt ingen trevlig miljö med alla bilar kors och tvärs.

    I andra kommuner har man högre p-avgifter på de mest centrala p-platserna för att dessa skall vara tillgängliga för fler eftersom man då inte står så länge. Ni har i stället gjort dessa gratis och därmed oanvändbara för flertalet eftersom de då alltid är upptagna en lång tid.

    Och jag förmodar att eftersom det inte kommer något svar på vår debattartikel så har ni heller inga hållbara argument mot parkeringshus, kan Piteå så borde ju även Enköping inse behovet.

    /Tomas

    • Mats Flodin 12 maj, 2015 at 21:13
      Reply

      Hej Matz hörde i går av en kollega att du hade kommenterat vår insändare så här kommer mitt svar på din fråga.

      Roligt att bli kommenterad, men varför gör du det inte i Enköpingsposten?
      Du tar till starka ord när du försöker få det till att vi skulle uppfatta parkeringsutredningen som gjordes hösten 2014 som en lögn. Jag tycker att det finns en hel del intressant med utredningen, inte minst att utredarna faktiskt försöker vara i någon mening ”vetenskapliga” och systematiska. Trots det har jag några kommentarer till utredningen som göra att den enligt min uppfattning inte beskriver situationen helt rätt.
      1. Utredarnas uppfattning är precis som du säger att det finns ett överskott på parkeringsplatser i Enköping. Men de säger också att det är stora variationer mellan olika parkeringar och vid olika tider på dagen. Så det är nog så att jag ofta rör mig i centrum samtidigt med väldigt många andra människor vilket gör att parkeringsbeläggningen på centrala parkeringar blir mycket hög, något som också indikeras i rapporten.
      2. Det statistiska underlaget i rapporten är mycket begränsat. 6 dagar i oktober utgör inte ett bra statistiskt underlag och jag tror inte att det är en speciellt bra period att mäta under heller. I oktober kurar vi helst hemma i stugorna. Under sommarhalvåret däremot rör vi oss ute på ett helt annat sätt och vi har väsentligt många fler turister här som ju bl a besöker våra fina parker.
      3. Statistiskt sett så ligger många av våra drygt 800 parkeringsplatser ganska perifert. Jag håller med om att man mycket väl kan gå en bit men det är nog inte alltid Enköpingsbons uppfattning. Man konstaterar således i rapporten att Joar Blå parkeringen uteslutits pga den låga beläggningsgraden.
      Så min uppfattning kvarstår att det under vissa tider på dygnet har blivit en besvärlig parkeringssituation på de mest centrala parkeringarna. Det verkar ju också vara vänsterminoritetens uppfattning eftersom ni planerar att asfaltera delar av pausparkeringen och öppna den igen.
      Nej Matz jag tycker att den här diskussionen blivit väldigt tokig och skapat helt onödiga låsta positioner. Jag hoppas att vi framöver kan få en mer saklig diskussion som inte baserar sig så mycket på dagens situation utan mer på hur vi vill att ett levande centrum ska se ut, där vi inom några år har flera tusen nya invånare som vi vill ska besöka ett tilltalande centrum, en fin hamn och våra fina parker. Då duger det inte med ett begränsat antal kantsstensparkeringar och några perifera parkeringsytor.

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.