MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Nya M:s moderna skola bakåtsträvande

Posted on

Nu har inte utbildningsminister Jan Björklund (fp) längre monopol på skolfrågorna inom alliansen. Det är helt klart att de borgerliga partierna är splittrade i en av de viktigaste frågor Sverige har att ta tag i.

Senast i raden är det de “nya” moderaterna, som denna gång representeras av Anders Borg och Tomas Tobé, som i sitt upplägg om en “modern skola för alla” levererar förslag som kommer 50 år försent – betyg från årskurs 3!

Professionen, lärare och rektorer, är inte nådiga i kritiken och menar bland annat i diverse debattartiklar att moderaterna och den moderatledda alliansen är ute och cyklar. Bland annat skriver de i ett inlägg i DN:

Det prekära och ytterst allvarliga läget i den svenska skolan beror på att just vad gäller skolpolitik visar regeringens uttalanden gång på gång att de famlar i blindo!

Lärarnas Riksförbunds ordförande Mette Fjelkner redovisar i sin tur resultatet av en färsk undersökning som förbundet har gjort och där tycker en stor majoritet av lärarkåren att man är helt fel ute från moderat håll vad gäller betyg i de lägre åldrarna!

Så mycket tydligare än så kan det nog inte bli!

Även forskningen menar att den moderatledda regeringens skolpolitik är långt ifrån att sätta fingret på den verkliga problematiken. Hjärnforskaren Martin Ingvar tycker bland annat att betygen får alldeles för stor plats i den svenska skoldebatten.

I Aktuellt härom kvällen menade Invar följande:

Av olika skäl har det blivit en väldigt het fråga i Sverige. Men den heta frågan är ju att resultaten i skolan sjunker år efter år, att vi i dag har nästan 25 procent av pojkarna som går ut nian utan att kunna läsa så att de förstår vad de läser!

Läsningen är grunden för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Ger vi inte eleverna dessa grundläggande kunskaper kan vi inte heller förvänta oss att de ska nå andra kunskapsmål. Då spelar betygen ingen roll över huvud taget!

Betyg är också en starkt bidragande orsak till att barn och ungdomars psykiska ohälsa växer sig allt starkare. Speciellt bland tonårsflickor är betygsstressen allt vanligare!

Att då, som den moderatledda regeringen föreslår, börja betygssätta redan i årskurs 3 är inte att hjälpa – snarare stjälpa!

Vi har redan idag verktygen och kompetensen att se de elever som är i behov att särskilt stöd. Vi har duktiga pedagoger som är specialister på att läsa av barngrupperna på ett professionellt och korrekt sätt. Det gäller att låta lärarna få vara och utveckla det de är bäst på – att vara lärare!

Det gäller också att ge förutsättningar att sätta in rätt åtgärder för att kunna möta varje elev utifrån dennes förutsättningar och behov!

Det gäller helt enkelt att satsa på rätt saker!

/Matz

One thought on “Nya M:s moderna skola bakåtsträvande

  • Barnens bästa i fokus – inte betyg! | Matz Keijser's Blogg 18 februari, 2013 at 23:10
    Reply

    […] bekräftas det jag skrev här på bloggen i lördags av fem psykologer och två läkare om att betyg i allt för tidig ålder är kontraproduktivt och […]

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.