MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Ordning och reda i alliansen?

Posted on

caligula_stigjarrelPublicerad i EP 2014-08-29

För mindre än två veckor sedan var både KD och C starkt kritiska till den folkpartistiska utbildningsministern Jan Björklunds förslag om betyg i ordning och uppförande. Ett förslag som är bakåtsträvande och för skolan tillbaka till första hälften av förra seklet.

Tydligen var inte småpartierna speciellt svårövertalade i och med att den moderatledda alliansen igår gemensamt gick ut med Björklunds “Caligula”-förslag!

Förslaget ska dessutom innebära att det inte kommer att vara ett obligatorisk betyg utan det är upp till varje skola om man vill införa det. Det skulle i princip kunna innebära att någon skola i vår kommun väljer att ha detta betyg medan någon annan inte gör det.

Detta blir oerhört mäkligt med tanke på att förslagsställaren, Jan Björklund, pratar om ett återförstatligande av skolan för att få en mer likvärdig skola. Nu hade han otur igen när han tänkte!

Betyget kommer att vara ett betyg som inte kommer finnas med som slutbetyg utan finnas med som en kommentar! Tydlig eller hur!?

Förslaget är ytterligare ett bevis på att landets utbildningsminister står så långt ifrån verkligheten att han inte förstår den verksamhet att har det yttersta ansvaret för! Att han dessutom fått med sig de övriga allianspartierna säger en hel del även om de övriga partiernas avsaknad av verklighetsförankring!

Jag skulle vilja att utbildningsministern svarar på följande frågeställningar:

Vari ligger likvärdigheten för eleverna när varje enskild skola fritt får välja om detta betyg ska införas eller inte?

Hur ska ett ordningsbetyg bidra till att kunskapsnivån bland svenska elever ökar och att svensk skola åter kan hävda sig i internationella jämförelser?

Hur rimmar detta förslag med att minska den administrativa arbetsbelastningen för pedagogerna?

Men framför allt:

Hur gynner ett ordningsbetyg de elever som idag på grund av exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har en jobbig situation i skolan?

Dessa elever har ofta koncentrationssvårigheter och uppfattas allt för ofta som “störande” för omgivningen – både av klasskamrater och lärare. Skolan saknar många gånger resurser för att kunna ge rätt stöd stöd till dessa elever. Det handlar inte enbart om personella resurser utan även om resurser för kompetensutveckling för att höja pedagogernas kunskap om hur dessa elever ska bemötas!

För vilken gång i ordningen utbildningsminister Björklund börjar nysta från fel ände vet jag inte. Jag har tappat räkningen!

Här handlar det om att:

  • ge förutsättningar för mindre klasser där pedagogen får mer tid för eleverna
  • investera i tidiga insatser
  • fler specialpedagoger och speciallärare
  • resurser för kompetenshöjande insatser för personal som arbetar med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar!
  • ge förutsättningar att elever får lyckas
    (inte öka risken för att elever ska känna sig misslyckade pga ogenomtänkta förslag från regeringen)

Allt detta står Socialdemokratisk skolpolitik för! Vi vill ge förutsättningar för att varje barn ska kunna utveckla sitt allra bästa jag! Vi vill också ha ordning och reda i skolan – skillnaden är att vi tror på eleven!

/Matz

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.