MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Reinfeldts skolpolitik uträknad!

Posted on

lasningHar precis lyssnat på Sveriges nuvarande statsminister och moderatledaren Fredrik Reinfeldts tal i Almedalen. Jag kan inte påstå att jag blev speciellt imponerad eller överraskad av hans framträdande. Talet saknade visioner och var mer en presentation av något som redan dragits i kopieringsmaskinen de senaste åtta åren.’

Inte heller blev jag lockad till skratt av Reinfeldts försök till skämt. Nu var det inte fullt lika pinsamt som KD:s Göran Hägglund som, trots att han anses vara den roligaste partiledaren, i sina naturliknelser där han med försök till ordvitsar beskrev oppositionspartierna enbart föll platt till marken.

Reinfeldts skämt och one-liners var möjligen strået vassare än Hägglunds – men det säger å andra sidan inte speciellt mycket! Inte heller speciellt klädsamt den statsminister han defacto är. Då tycker jag han kan vara mycket skickligare i att hitta snabba fyndigheter när han står utan manus! När de barbröstade demonstranterna störde hans tal var ett bra sådant exempel där han, när demonstranterna burits bort, sa:

Det är så det är mina vänner. Yttrandefrihet kan se lite olika ut.

Det jag fastnade mest för i Reinfeldts tal var kring skolan – en av de delar allianspolitiken misslyckats med under de senaste två mandatperioderna. Moderatledaren har som vallöfte att införa mer matematikundervisning!

Jag har den här våren varit i svenska skolor och lovat mer matematikundervisning” berättade Reinfeldt. Någon ungdom hade tydligen frågat honom vilken planet han var ifrån. Reinfeldts svar blev: “Ni kommer att tacka mig i framtiden“.

Moderatledaren menar att matematik är det ämne som svenska elever har svårast att nå godkänt i, vilket i sig stämmer, men hans lösning med mer undervisningstid i ämnet ser jag som ännu ett misslyckande från den moderatledda alliansen.

Det ska gälla för hela grundskolan! Från 6-åringarna till niondeklassarna. Ännu än gång ser vi hur den borgerliga skolpolitiken famlar i mörkret och tror sig kunna lösa sina egna misslyckanden med någon form av quick-fix!

Parallellt med de sjunkande kunskaperna i matematik går också läskunskaperna bland våra elever nedåt och det är där vi behöver satsa! Grunden för att nå godkänt i så gott som samtliga ämnen i skolan är läsning. Inte bara att kunna läsa utan också att förstå det man läser.

I princip all forskning visar på att ju tidigare du knäcker den skriftspråkliga koden desto bättre, men det gäller också att upprätthålla läsandet. Läsning är grunden för all inlärning, läsning är grunden till framgång!

Ju högre upp i årskurserna desto mer bygger matte på så kallade lästal – att utifrån en skriven text och instruktioner lösa ett matematiskt problem. Om man då inte har tillräcklig läsförståelse och bristande läsförmåga blir matematiken inte bara en hög kunskapströskel att ta sig över utan snarare en mur.

Att då, som moderatledaren lovar, utöka matematikundervisningen är ingen lösning – snarare ett större problem! Nej, ännu en gång får den moderatledda alliansens skolpolitik underkänt och noteras för att inte nå målen!

Det är hög tid att vi får en skolpolitik som sätter eleverna i fokus. En skolpolitik som lyssnar på professionen och möter upp mot de behov och krav som ställs i en verksamhet som rasat från världsledande till långt under medelmåttigt i jämförelse med andra länder!

Den svenska skolan, de svenska lärarna och framför allt de svenska eleverna är värda så mycket bättre!

/Matz

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.