MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Skolan engagerar

Posted on

Att skolan engagerar människor är kanske ingen nyhet. Alla har en koppling till skolan på något sätt! Detta bekräftas också i att det dagligen diskuteras skolfrågor i olika media.

I dagens EP skriver Sune Säll ett svar till Börje Jodensvi, som jag också svarade i en insändare den 24/10. Sune, som arbetat som lärare, bekräftar i sin insändare det jag påpekade i min och som är viktigt i debatten kring det som borgarna kalla “flumskolan” – nämligen att vi haft 33 år med borgerliga läroplaner!

Även EP:s egen reporter Bengt Johansson skriver i en krönika i samma tidning om hur den moderatledda alliansen i Enköping missköter skolan. Bengt går till och med så långt att han menar att “det kan leda till regimskifte nästa val“!

Jag är benägen att hålla med och jag gör likaledes när det gäller Bengts påpekande om att det inte kommer att räcka med ett antal populistiska förslag i en valrörelse. Om vi vill ha en skola värd namnet måste vi ta den på allvar och se vad som verkligen krävs för att ge våra barn rätt förutsättningar. Vi måste sluta snacka och gå från ord till handling!

Nu är det ju så att det inte bara är i vår kommun som vi ser problem med skolan. Här om dagen skrev jag ett blogginlägg om hur det fria skolvalet, friskoleetableringar och små skolor bidrar till ett segregerat samhälle. Allt fler bekräftar även detta att en sammanhållen skola är viktig ur många olika perspektiv.

Idag skriver Karin Pettersson på Aftonbladet Debatt om just det fria skolvalet, som infördes av Carl Bildt och Beatrice Ask 1992.

Det fria skolvalet gör att ambitiösa familjer väljer bort skolor med en stor ­andel svagare elever – oavsett om klasserna är små och resurserna goda.” skriver Pettersson och fortsätter:

De svaga eleverna får sämre chanser. Men inte heller de ambitiösa eleverna lär sig mer – kunskapsnivån sjunker även för dem.

Karin Pettersson har helt rätt. Svensk skola är långt ifrån det den en gång varit. Vi behöver inte fler ogenomtänkta reformer med betyg i lägre åldrar och mer administrativt arbete för lärarna.

Vi behöver en politik som sätter eleven i fokus – inte betygen! En skola där rätten till kunskap måste vara prio ett. Alla barn och unga, oavsett bakgrund, ska ha rätt till en skola som ser till individens unika förutsättningar och behov. En skola som ger stöd till den som behöver och som inspirerar och stimulera den som vill gå vidare!

Då måste också en satsning på lärarna vara en naturlig konsekvens, där de i lönekuvertet ser att uppdragsgivaren anser att deras uppgift är viktig. Lärarna ska inte vara administratörer. De ska göra det de är bäst på – förmedla kunskap till våra barn!

Det i sin tur ställer krav på att rektorn måste få möjlighet att fokusera på sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Rektor ska forma förutsättningarna för undervisning och lärande. Det pedagogiska ledarskapet kräver tid för rektorerna att besöka klassrummen, att återkoppla till lärare kring deras arbete och att analysera skolans resultat i relation till undervisnings- och lärandesituationen. Lärare ska känna sig trygga i att rektor förstår och är med och utvecklar lärarnas viktiga uppdrag.

Ett starkt ledarskap och goda pedagoger är viktiga pusselbitar! Ger vi rektorerna och lärarna rätt förutsättningar kommer vi att åter få en skola värd sitt namn och en skola som åter kan hävda sig i internationella jämförelser. Men framför allt:

En skola som ger ALLA våra barn och unga det de har rätt till! Rätten till  kunskap!

/Matz

10 thoughts on “Skolan engagerar

  • Bengt Johansson 30 oktober, 2013 at 09:39
    Reply

    Eftersom mitt namn nämns…Anna Wiklund kommenterade snabbt att S lägger exakt lika mycket till skolan i sin budget som alliansen och det har hon ju rätt i. Jag skrev också “Den som…” utan att nämna partier, även om det för mig är naturligt att ansvaret står i direkt proportion till makten.
    Så följdfrågan är given; menar även Matz K att pengarna i lagda förslag räcker för skolnämnden?
    (och för att förtydliga skriver jag alltså aldrig “den moderatstyrda alliansen…” om nu någon skulle förledas att tro det)

    • Matz Keijser 30 oktober, 2013 at 15:00
      Reply

      Ansvaret i direkt proportion till makten? Man kan undra om det verkligen är så? M och S har lika många mandat i KF, nämligen 16, men våra sexton mandat är ju verkningslösa eftersom M växlar upp sina mandat med 2 från FP, 2 från Kd och 7 från C.

      När det gäller att vårt budgetförslag för Skolnämnden är detsamma som det nu beslutade, så är det sant att det är samma pengar, men skillnaden ligger i hur pengarna används.

      Vår politik bygger på att normalisera lokalkostnadssidan, som idag ligger 20 Mnkr över rikssnittet, och vi skulle dessutom normalisera den administrativa överbyggnaden på skolförvaltningen.

      Vi tror att ett större fokus på kärnverksamheten är nödvändigt och lägre lokalkostnader och slimmad administrativ överbyggnad kraftigt kan bidra till detta.

      När det gäller begreppet “den moderatledda alliansen” var det min personliga tolkning av hur du i din krönika trots allt riktar kritik mot hur skolan sköts i vår kommun, vilket du gjorde redan i de två inledande meningarna:

      “Hur kan man spara genom att låta barnen betala? Jag förstår inte hur de människorna tänker som väljer den vägen.”

      /Matz

  • Magnus Westerlund 30 oktober, 2013 at 11:36
    Reply

    Du skriver att en sammanhållen skola är viktig och att små skolor ökar segregationen. Min fråga är; vilka är socialdemokraternas förslag till åtgärder i dessa frågor? Jag har inte sett något förslag mer än att ni röstade emot detaljplanen för Hettemarkshuset (där Entreskolan ligger) som skulle innebära mer sammanhållna skolor och färre småskolor.

    • Matz Keijser 30 oktober, 2013 at 15:13
      Reply

      Innan diskussionerna var avslutade kring skollösningen för stadens västra delar hade sju av åtta partier redan bestämt sig.

      Vi framförde i flera fora, bl a genom Rolf Carlsson i Skolnämnden, att integrationsuppdraget inte får negligeras eller nonchaleras varför vi i de inledande diskussionerna förordade en sammanhållen skola på Västerledsskolans tomt.

      Det är väl enkel logik att inse att små skolor i en segregerad kommun innebär att vi får en segregerad skola? Om vi däremot hade värnat integration hade barn från villaområdena gått i samma skola som barn från hyreshusområdena. Det kan väl inte vara svårt att förstå?

      Vi valde som sista parti att “följa strömmen”. Men vi kommer inte att släppa tanken på att hitta lösningar på integrationsuppdraget!

      /Matz

  • Susanna Hedman 30 oktober, 2013 at 16:41
    Reply

    Hej!
    Du säger att er snålt tilltagna skolbudget beror på ni vill minska på lokalkostnaderna som ligger 20milj. över riksgenomsnittet, har inte Rolf informerat er om att siffrorna vi haft som statistik INTE är jämförbara pga felposteringar och annat? Dessutom är det svårt att minska på lokalkostnaderna så drastiskt så att effektiviseringen skulle påverka 2014s budget….

    • Matz Keijser 30 oktober, 2013 at 17:45
      Reply

      Hej Susanna!

      Du kan prata med din partikamrat Tomas Rådkvist. Han har kollat upp att statistiken stämmer och bekräftade också det på ett av mina tidigare blogginlägg.

      Det är sant att minskningarna av lokalkostnaderna initialt inte kommer att ge önskvärd effekt utan mer på sikt, men precis som jag skrev till Bengt (ovan) finns fler åtgärder att vidta.

      Det handlar om hur pengarna används!

      /Matz

  • Bengt Johansson 30 oktober, 2013 at 17:09
    Reply

    Matz, helt kort: antal mandat är inte detsamma som hur mycket makt ett parti har. Makt är mycket mer komplicerat än så.

    • Matz Keijser 30 oktober, 2013 at 17:46
      Reply

      Sant, Bengt! Sant…

      /Matz

  • Susanna Hedman 30 oktober, 2013 at 18:56
    Reply

    Hej!
    Tomas har baserat sina siffror på skolkontorets siffror, och det är siffrorna som kommer från rektorerna som felpostats… Jag inväntar ff de aktuella siffrorna fr. ekonomen….

  • Tomas 30 oktober, 2013 at 22:32
    Reply

    Apropå statistik om lokalkostnader så florerar tydligen olika siffror. Susanna nämner uträkningar från skolkontoret, jag har kikat på nya siffror på nationell och länsnivå.

    Enligt nationella siffror ligger Enköping över riksgenomsnittet 2012 men under snittet i länet.

    Oavsett det så kan man inte lösa skolans för låga budget med lokaleffektivisering, det ger bara en liten del. Det krävs förstås en skattehöjning för att återställa den urmjölkning av skolbudgeten som har skett de senaste 7 åren (minst).

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.