MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Ungdomars bristande erfarenhet utnyttjas

Posted on

Har du inte sett Dokument Inifråns “McFusk & Co” på SVT kan jag verkligen rekommendera det! Jag såg det, blev förbannad men kanske ändå inte så förvånad.

Programmet visar på hur den multinationella snabbmatskedjan systematiskt fuskar med allt från hantering av det de själva kallar kvalitet, nämligen maten, till lika systematiskt fuskande med personalens arbetstider!

En av de ansvariga för McDonalds Sverige, personaldirektör Lotta Björk, uttalar sig i programmet om att just kvaliteten på maten är den kanske viktigaste delen i affärsidén. Ändå tummar man på tider för hur länge mat får ligga framme innan det får slängas.

Före detta anställda ger i programmet prov på hur fusket med mathanteringen gäller allt från donuts och sallader, som märks och paketeras om för att kunna säljas som “färskvara”, till hamburgare som trots att tiden gått ut bara flyttas om för att säljas vidare!

Än en gång faller företagsledningens bild man vill ge utåt om att det är med kundens bästa i fokus som gäller och det blir allt mer tydligt att det är att skära kostnader som är det primära!

Det som gör mig mest förbannad när jag ser programmet är hur företaget hanterar sina anställda. På sin hemsida skriver man följande för att locka unga människor till “sitt första jobb”:

Att jobba på McDonald’s ger dig kunskaper och erfarenheter som du kommer ha nytta av hela livet.

Det kan jag i och för sig hålla med om. Det handlar nämligen om hur en arbetsgivare inte ska behandla sina anställda! När man fuskat så mycket man kan med maten finns det bara en kostnad som man med olika medel kan skära i – lönekostnaderna!

McDonalds har satt i system att tvinga personal att ta raster när besöksunderlaget är lågt under dagarna. Raster som är obetalda och då de anställda måste stämpla ut. Vägrar man ta “rast” kan man istället tvingas utföra arbetsuppgifter som egentligen inte finns. Har arbetsledaren “tur” kan det bli så att den anställde väljer att gå hem.

Dessutom justeras arbetstider i efterhand av arbetsledare. Programmet visar ett flertal exempel på hur man gått in i arbetstidsredovisningssystemet och tagit bort allt från enstaka minuter till upp mot två timmar.

Allt görs med systematik och vetskapen om att väldigt få av de ungdomar man har anställda kontrollerar om deras löneutbetalningar stämmer med antalet faktiskt arbetade timmar!

På McDonalds hemsida finns också en film som ska locka fler att söka jobb där man spelar på att man tror på ungdomen. Filmens speaker-röst förmedlar följande:

Vissa tror inte att ungdomar kan komma i tid. Andra tror inte att ungdomar kan ta ansvar. Eller ens hålla i pengar. Vi låter dem ta hand om produktion, försäljning, kvalitet och 435.000 gäster varje dag. Vi låter alltså ungdomar ta ansvar för hela vårt företag. För vi tror på Sveriges ungdomar.

Man skulle, efter att ha sett programmet på SVT, kunna tolka det så här:

McDonalds bryr sig inte om att ungdomar kommer i god tid till jobbet och tar ansvar för sitt arbete. Därför justerar vi deras arbetstider i efterhand så att de inte behöver hålla i så mycket perngar. Vi låter ungdomarna ta ansvaret för våra  435.000 kunders välbefinnande genom att systematiskt fuska med hur länge mat ligger framme. Vi ser till att ungdomarna tar ansvar för att skära i företagets kostnader. För vi tror att Sveriges ungdomar inte förstår bättre utan gör bara som de blir tillsagda.

McDonalds har 12.000 anställda runt om i Sverige. De allra flesta ungdomar under 25 år. Dokument Inifrån visade på att om man justerar de anställdas arbetstider med i genomsnitt 5 minuter skulle det generera en kostnadsminskning på 3.000.000 (tre miljoner) kronor. McDonalds Sverige gjorde förra året en vinst på 150 miljoner!

Nu är det här inte unikt för Sverige. I företagets hemland USA har liknande fall med arbetstidsjusteringar gått till domstol och genererat skadestånd. Men för ett multinationellt företag som McDonalds är dessa skadestånd försumbara och bedrägerierna fortsätter världen över. Skrämmande!

Jag tror inte heller att detta är unikt för McDonalds. Vi har fler snabbmatskedjor som “erbjuder” samma arbetsförhållanden för ungdomar. Allt handlar om att maximera vinsterna och minimera kostnaderna – på ungdomars bekostnad genom att utnyttja deras bristande arbetslivserfarenhet! Men det blir nog ändå som McDonalds skriver på sin hemsida:

“…McDonald’s ger dig kunskaper och erfarenheter som du kommer ha nytta av hela livet.”

/Matz

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.