MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Vart är vi på väg?

Posted on

nodbromsVi har fått det inbankat i våra skallar under snart åtta år:

Skattesänkningar skapar fler jobb!

Och jag är övertygad om att det faktiskt är så att moderaterna och deras stödpartiet tror på att detta är en sanningen. Detta trots att det gång efter annan visar sig att så inte är fallet!

Inte heller har privatiseringsivern eller upprivna monopolförhållanden visat sig få de “positiva” effekter som Reinfeldt & Co hade tänkt sig. Apoteken är ett tydligt bevis på att alliansen haft otur när de tänkt till!

Nu är det dags igen! Regeringen, med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) i spetsen, har sålt ut stora delar av järnvägen och öppnat upp för vad de själva kallar “sund konkurrens“.

Ändå har SJ ett avkastningskrav på 500 miljoner kronor per år, som ska gå direkt in i statskassan. Man får alltså inte använda pengarna till att förbättra för resenärerna och återinvestera i bolaget utan pengarna ska gå till delfinansiering av de skattesänkningar regeringen Reinfeldt genomför!

Hur “sund” är konkurrensen egentligen? På sträckan Stockholm-Göteborg kommer SJ att få slåss om kunderna med ett kinesiskt bolag samt bolaget Citytåg! Risken är överhängande att de flesta tåg kommer att vara mer eller mindre tomma, för det är ganska naivt att tro att folk kommer att åka oftare bara för att det går fler tåg! Så mycket för den “sunda konkurrensen“!

Begreppet konsekvensanalys är tydligen inte något som borgarna verkar bry sig speciellt mycket om. Hade man gjort det hade man kunna räkna ut med … att SJ skulle behöva ta till åtgärder för att kunna leva upp till avkastningskravet. Att det dessutom i slutändan blir negativa konsekvenser för resenärerna var ju ingen högoddsare direkt!

SJ:s delfinansiering av regeringens skattesänkningar innebär nu att man tvingas stänga 70% av sina resebutiker runt om i landet. Enköping är ett av de ställen där man inte längre kommer att kunna köpa biljett med personlig service!

Och hur var det nu med att “skattesänkningar skapar fler jobb“?

Tjugo dagar efter att det femte jobbskatteavdraget sjösattes tvingas SJ:s till sparpaket som innebär att man nu varslar 400 anställda!

Det är hög tid att vi, likt Kristian Luuk, ställer oss frågan: “Vart är vi på väg?” och sen helt sonika drar i nödbromsen! Den 14 september är det svenska folket som avgör om vi ska ha fler skattesänkningar eller om vi ska hjälpas åt att stoppa det skenande tåget!

/Matz

3 thoughts on “Vart är vi på väg?

  • Johan Öberg 25 januari, 2014 at 00:11
    Reply

    Åter drar du slutsatser som är märkliga. Att SJ rationaliserar bort 400 tjänster ser ju rimligt ut. Enligt SJ är det 4% som köper biljetter över disk, och knappast sker det i Enköping eller Avesta. Då vi köper dessa via nätet är det en rimlig slutsats att stänga ner bemanningen. Du kan ju ta dig med UL genom hela länet utan att köpa en bussbiljett i lucka, så varför skulle det inte kunna ske med SJ och en tur till Stockholm? Glöm heller inte bort att det vas er egen Björn Rosengren som påbörjade den “nedmontering” du kritiserar inom SJ. Han och hans regering bolagiserade SJ…..lätt att glömma Matz…

    • Matz Keijser 25 januari, 2014 at 02:16
      Reply

      Så länge det finns kunder som inte anammat den nya tekniken borde det rimligtvis finnas möjlighet även för dem att kunna köpa biljetter!

      Självfallet ska även SJ effektivisera. Men frågan kvarstår – varför kan man inte använda delar av de 500 miljonerna/år till att förbättra för resenärerna och återinvestera i bolaget? Varför är det så viktigt för regeringen att få in dessa 500 miljoner? Och varför satsar inte regeringen på underhåll av järnvägsnätet?

      Nejdå, jag har inte glömt Björn Rosengrens iver att bolagisera SJ. Jag har inte heller glömt Åsa Torstensson eller Catharina Elmsäter-Svärd som båda varit med att privatisera och avreglera tågnätet. Och att SJ ska vara lönsamt – men inte för SJ:s egen vinnings skulle. Nej, lönsamhetens avkastning går rakt in i statskassan!

      /Matz

  • Johan Öberg 25 januari, 2014 at 13:06
    Reply

    Matz. Har du missat den investeringspropp regeringen lade fram 2012? 522 miljarder kronor avsätter regeringen till infrastruktur under åren 2014–2025.
    Ungefär hälften av satsningen, 241 miljarder kronor, går till drift och underhåll. Av de pengarna får vägarna 155 miljarder, vilket nästan är dubbelt så mycket som järnvägens underhållspengar; 86 miljarder kronor.

    Regeringen menar dock att man satsar mer på järnväg om man jämför antal kronor fördelat per spår- respektive vägkilometer, eftersom vägnätet är så pass mycket större än järnvägsnätet.

    Den andra hälften av infrastrukturpengarna, 281 miljarder kronor, avsätts till att utveckla transportsystemet.

    Att SJ levererar en vist till staten är givet. De har, som alla andra AB, ett avkastningskrav till ägarna (staten = vi skattebetalare) och denna vinst får vi alla ta del av. Att endast 4% köper biljett över disk borde väl t.om du inse att vara skäl för att dra ned rullgardinen för bemanningen. Hur kan UL bedriva sin verksamhet utan manuell disk i Enköping?

    För övrigt presenterade SJ för ett par veckor sedan en investeringsplan om 3,5 MDR där bl.a. SJ2000-tågen får en uppgradering motsvarande 1,5MDR….men det kanske du inte ser som en investering?

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.