MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Vi ska vårda viljan att göra rätt!

Posted on

forenklaforforetagIgår hade vi en riktigt bra utbildningsdag för politiker och tjänstemän. Dagen gick under benämningen “Förenkla för företagare”. Med andra ord var inriktningen hur kommunen kan bli bättre på att möte företag och deras behov.

Tre mycket bra föreläsare fyllde förmiddagen med många tänkvärda ord och en hel del humor. Det gavs många tips på hur vi kan förbättra företagsklimatet i vår kommun och där kundperspektiv var ett återkommande nyckelord.

En av föreläsarna var Thomas Forslin från SKL. Från hans seminarium tog jag med mig framför allt två saker han sa och som jag ser en direkt koppling till den verksamhet jag som ordförande ansvarar för:

  1. Se till reglernas syfte – inte till varje bokstav!
  2. Det är inte i paragraferna besluten avgörs – det handlar om attityd!

Föreläsare nummer två var Lars Ericsson, som idag driver Storsätra Fjällhotell. Han pekade på hur svårt och byråkratiskt det många gånger är för företagare som snabbt vill komma igång med sin verksamhet. En väg in i den kommunala byråkratin var något han talade sig varm för och menade att “Det ska vara lätt att göra rätt“!

Smidighet och effektivitet var också ord som ofta förekom i hans föreläsning och även han menade att attityden mot företagare och företagande är viktig – att ha förståelse för att företagare ofta har brist på både tid och resurser.

Sist ut av föreläsarna var Ulrika Röhr från Skatteverket. Hon visade på hur man från hennes myndighet arbetat med att möta sina kunder. Här har det handlat om att få bort känslan av att bemötas som ett ärende och att hitta smarta lösningar i samverkan. Att möta problemet och inte bara svara på frågan.

Ulrika gav mig också visdomsord som jag tar med mig i mitt uppdrag. Det handlar om en så enkel sak som att förstå hur svårt det kan vara att komma i kontakt med den instans man måste nå. Hon sa:

Vi måste möta på det sätt som medborgaren väljer!

Och självklart är det ju så. Vi kan inte förvänta oss att alla kan ringa till oss mellan klockan 09.00-10.00 på tisdagar. Det måste finnas fler alternativ och det måste skapas förutsättningar. Hennes devis var:

Vårda viljan att göra rätt!

Det är precis så vi måste tänka – att vårda VILJAN att göra rätt. Att göra det enkelt och effektivt, att skapa förutsättningar och inte bygga hinder.

Det här var ett bra startskott för hur Enköping kan förbättra sitt företagsklimat. En dag där vi över förvaltningsgränser och i dialog mellan tjänstemän och politiker fick möjlighet att diskutera viktiga frågor. Nu gäller det att bygga vidare på det som jag är övertygad om att alla närvarande såg som en riktigt bra dag.

Ett stort tack till Enköpings Näringslivschef Cissi Lööv som höll i trådarna!

/Matz

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.