MATZ KEIJSER

S-MÄRKT DELTIDSPOLITIKER

Vita streck eller inte?

Posted on

Ikväll hölls ett möte på Östra Järnvägsgatan. Det var stadens S-förening som hade bjudit in till ett öppet möte om alla borttagna övergångsställ i kommunen.

Kent Gullberg, teknikförvalningens chef, var kvällens inbjudna gäst. Gullberg förklarade tanken bakom borttagandet av övergångsställena. Kortfattat kan man sammanfatta det med att de vita strecken på gatan och de tillhörande “Herr Gårman”-skyltarna invaggar gångtrafikanter i en falsk trygghet!

Med andra ord menade Gullberg att genom att plocka bort dessa obevakade passager ökar säkerheten och kommer att resultera i färre olyckstillfällen.

Många åhörare var av en annan uppfattning! De flesta frågeställningar som kom under kvällen handlade om barns säkra skolväg. Det kom också synpunkter om att tillgängligheten försämrats för medborgare med funktionsnedsättningar.

Det presenterades även många konkreta förslag på hur kan skapa säkrare övergångsställen genom att kombinera med olika typer av farthinder och/eller ljussignaler. Ett förslag handlade också om att få till en generell hastighetssänkning inom tätorter till 40 km/h, något som Kent Gullberg menade att han skulle ta med sig för vidare diskussioner.

Mycket av kritiken som Kent Gullberg fick ta emot handlade om att beslutet om att ta bort de vita strecken tagits på tjänstemannanivå och att man inte fört någon som helst dialog med exempelvis handikapporganisationerna. Gullberg höll med om att processen kunde skötts på ett annorlunda sätt.

Han förklarade också att den kostnad på 2 miljoner som förekommit i pressen inte stämmer överens med verkligheten.

Att detta är en fråga som engagerar många har vi sett på insändarsidan i EP och det märktes också under kvällens möte.

Imorgon är det dags för kommunfullmäktige och där besvarar Bengt-Åke Gelin, moderaternas ordförande i tekniska nämnden, en interpellation av Lars van Aller (S) i just denna fråga. Är du intresserad så välkommen till kommunhuset!

/Matz

Kommentera

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.